CaixaResearch Institute, un projecte de futur

Per abordar les malalties més dominants, com les neurològiques, les oncològiques i les infeccioses, per mitjà de l’estudi de la immunologia

Veure video

El primer centre d’investigació especialitzat en immunologia d’Espanya

Desxifrant el sistema immunitari per resoldre els problemes de salut més importants

El CaixaResearch Institute se centrarà a estudiar els processos del sistema immunològic en interacció amb les malalties més dominants, com les neurològiques, les oncològiques i les infeccioses, a més d’analitzar els factors mediambientals que hi influeixen.

El centre durà a terme investigació pròpia d’impacte en la qual prevaldrà la transversalitat i la interdisciplinarietat, el desenvolupament de tecnologies d’avantguarda i la translació dels resultats a la societat. La investigació serà clau per avançar en el coneixement i la comprensió de processos del sistema immune, i del seu paper en la salut global i en les malalties infeccioses, oncològiques i neurològiques.

Per què posar el focus en la immunologia?

El futur centre, que obrirà les portes a Barcelona, serà el primer a Espanya i un dels primers a Europa a dedicar-se a la immunologia per mitjà d’un abordatge transversal entre les diferents disciplines científiques i tecnològiques que hi ha implicades en l’estudi del sistema immune. A més, prestarà una atenció especial a la innovació i la transferència de resultats a la societat.

El sistema immune no és solament la nostra primera línia de defensa pel que fa a patògens clàssics com són virus o bacteris, sinó que també és un sistema d’identificació d’altres agents danyosos que procedeixen de dins i fora del nostre cos. Els receptors de les cèl·lules T i B (els agents guardians d’aquest sistema) mantenen una memòria viva de tots els virus, els bacteris i la resta de molècules amb les quals han entrat en contacte en el nostre cos i que provoquen una reacció interna que activa mecanismes de defensa. Aquest precís sistema de reconeixement permet distingir les nostres pròpies cèl·lules de tota la resta, capacitat que el converteix en candidat a l’hora de dur a terme tractaments diana respecte de cèl·lules mal funcionants, com ara cèl·lules canceroses, virus o bacteris, entre d’altres.

• 60 milions d’euros
    L’institut filantròpic més gran d’Espanya en investigació de ciències de la vida.

• 19,000 m2 de superfície
    Inclouen espais científics, d’innovació i per a visitants.

• Més de 300 investigadors
    El millor talent internacional, en un mateix centre.

Un compromís ferm amb la investigació

L’any 2021 la Fundació ”la Caixa”, presidida per Isidre Fainé, va dedicar més de 36 milions d’euros a projectes d’investigació i innovació en biomedicina i salut que es duen a terme en centres d’investigació, universitats i hospitals d’Espanya i Portugal, en què l’entitat col·labora amb més d’un centenar d’institucions, ja sigui concedint suports estructurals, o bé ajuts a projectes d’investigació. El nou centre consolida i potencia el suport de la Fundació ”la Caixa” a la investigació i la innovació capdavanteres a Espanya i Portugal.

Només l’any passat, els investigadors que reben suport de CaixaResearch —la branca d’Investigació i Salut de la Fundació ”la Caixa”— van aconseguir prop de 1.100 publicacions científiques indexades. A més, en l’àmbit de la transferència de coneixement al món de l’empresa, es van crear 12 empreses biomèdiques noves i es van registrar 21 patents.