Institut de Recerca de la Sida (IrsiCaixa)

• LÍDERS DEL PROJECTE

Bonaventura Clotet, director d’IrsiCaixa

• ORGANITZACIÓ
    SOL·LICITANT, PAÍS

Institut de Recerca de la Sida (IrsiCaixa), Espanya

• DESCRIPCIÓ

L’Institut de Recerca de la Sida (IrsiCaixa), impulsat per la Fundació ”la Caixa” i la Generalitat de Catalunya, va ser inaugurat el 1995 per fer front a la pandèmia de la sida. El 2020 va celebrar 25 anys d’existència, convertit en un centre de referència internacional sobre malalties infeccioses, afeccions del sistema immunitari, virus emergents i desenvolupament de vacunes.

La recerca d’IrsiCaixa es fonamenta en una estratègia combinada per erradicar la sida i les malalties infeccioses emergents, basada en cinc línies: 1) prevenció, erradicació i cura funcional; 2) microbioma; 3) nous tractaments i resistències als antiretrovirals; 4) immunopatogènesi; i 5) altres malalties.

Els 12 grups de recerca i gairebé 100 investigadors d’IrsiCaixa duen a terme una recerca translacional, en coordinació amb centres de recerca i assistencials d’arreu del món, i les publicacions que se’n deriven es troben entre les que registren els factors d’impacte més alts en el seu camp.

Els grups de recerca se centren en:

• Retrovirologia i estudis clínics

• Virologia i immunologia cel·lular

• Genòmica microbiana

• Immunitat cel·lular i genètica de l'hoste

• Interaccions virus-hoste (ViHIT)

• Variabilitat genètica i fenotípica del VIH i el VHC

• Virologia tissular (VITI)

• Evasió immunitària i vacunes (VIRIEVAC)

• Patògens, immunitat, senyalització i teràpies aplicades (PISTA)

• Recerca translacional en immunologia i envelliment (TRIA)

• Neoantígens i vacunes terapèutiques contra el càncer (NeoVaCan)

• Immunologia (IGG)

L’institut també participa en estudis clínics per avaluar noves estratègies terapèutiques, i coopera amb els països de renda baixa per contribuir a la lluita global contra la pandèmia.

El seu director és el Dr. Bonaventura Clotet, que també és president de la Fundació Lluita contra la Sida i cap del Servei de Malalties Infeccioses de l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol de Badalona (Barcelona). IrsiCaixa està ubicat en l’entorn d’aquestes dues institucions, cosa que permet un model únic de col·laboració entre investigadors, professionals assistencials, pacients i representants de la comunitat. Aquesta transferència de coneixement entre els diversos actors socials implicats en la malaltia permet aportar noves solucions i facilitar els avenços cap a l'erradicació de la infecció.

• TIPUS DE SUPORT

Suport continuat