Querían brazos y llegamos personas

Susana Jiménez Carmona

• ARTISTA / ENTITAT

Susana Jiménez Carmona

• CATEGORIA

Teatre

• DESCRIPCIÓ

El treball de la llar a Espanya és un dels sectors més castigats, en què es donen múltiples vulneracions de drets.

A Espanya hi ha 637.700 persones que treballen en l’àmbit domèstic (EPA del març del 2019), i el 96 % són dones. Segons l’OIT, el 34 % de les treballadores no estan donades d’alta a la Seguretat Social, 1 de cada 3 viu per sota del llindar de la pobresa, no tenen protecció social i treballen de mitjana 4 hores extra al dia sense remunerar. El 42 % d’aquestes dones són migrants. Segons la UGT, el treball domèstic ha estat la seva porta d’entrada al mercat laboral espanyol. Dones que, empeses per la recerca de millors condicions de vida, arriben a Espanya sense xarxa de suport, amb diversos ocupadors o com a internes i amb prou feines un dia de descans. Dones invisibles, en situació de vulnerabilitat, que en molts casos estan aïllades i no coneixen els seus drets.

Davant d’aquesta realitat, treballadores de la llar han creat espais de trobada, reconeixement i empoderament col·lectiu per visibilitzar que no són només uns braços, sinó persones amb drets.

“Querían brazos y llegaron personas” és una radionovel·la amb treballadores de la llar d’origen migrant. Té una doble finalitat: contribuir a l’empoderament de les treballadores de la llar a través d’una activitat artística i sensibilitzar la societat sobre la seva situació. Hi participen 3 sòcies: l’artista sonora Susana Jiménez Cardona, la cooperativa Pandora Mirabilia i el col·lectiu d’empleades de la llar Territorio Doméstico. Per què una radionovel·la? La ràdio és un format idoni per a les empleades de la llar, ja que la solen escoltar als seus mòbils mentre treballen.

• LLOC D'INTERVENCIÓ

• Madrid