Traspassant Murs

• CATEGORIA

Arts plàstiques

• DESCRIPCIÓ

És un projecte artístic comunitari en què participen joves interns del centre de justícia juvenil Can Llupià i personal del centre (docents, vigilants de seguretat, direcció, personal de manteniment), amb la col·laboració de l’artista multidisciplinari Marcel·lí Antúnez i estudiants de l’Escola Massana. Es tracta d’un projecte participatiu que es proposa transformar l’àmbit del centre intervenint artísticament el mur que l’envolta i relacionant interns i treballadors, vigilats i vigilants, i aconseguir la visibilització d’aquests joves, que moltes vegades pateixen el rebuig de la societat. Tot el procés s’enregistrarà en vídeo.

Can Llupià és un centre educatiu de justícia juvenil per a joves d’entre 14 i 18 anys amb mesures judicials d’internament, inaugurat el 2007 al districte d’Horta-Guinardó. El 60 % dels interns són de fora de l’Estat espanyol i últimament hi ha molts MENA (menors estrangers no acompanyats) que no saben ni el castellà ni el català, cosa que complica molt la comunicació. En general, són joves que venen de situacions sociofamiliars disfuncionals i amb alts índexs de pobresa. Aquest projecte pretén cobrir algunes de les seves mancances, ajudar-los a expressar-se a través de l’art, calmar l’ansietat, empoderar-se i millorar l’autoestima.

Des de l’any 2018, la Fundació Setba organitza el projecte “Traspassant Murs”, dirigit a joves en risc d’exclusió social del centre de justícia juvenil Can Llupià de Barcelona, sota la direcció artística de Marcel·lí Antúnez i amb el suport de la Conselleria de Justícia i la Conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

• LLOC D'INTERVENCIÓ

• Barcelona