Dra. Biola  Javierre (IJC)  & Dr. Elías Campo (IDIBAPS, Hospital Clínic)

Leucèmia, present i futur dels nous tractaments

Dijous 25 de març de 2021

Leucèmia, present i futur dels nous tractaments

Dijous 25 de març de 2021.
Debat en castellà.

• Les leucèmies i els limfomes són proliferacions descontrolades de poblacions anòmales de cèl·lules de la sang. Aquestes cèl·lules anòmales infiltren la medul·la òssia, de manera que impedeixen la producció de cèl·lules normals, i envaeixen la sang i altres òrgans.

La leucèmia limfàtica crònica és el tipus de leucèmia més freqüent a Occident en adults. S’ha trobat que en aquests tumors hi ha uns 60 gens alterats. El més sorprenent és que alguns gens són presents en un 10-15 % dels pacients, però la gran majoria són presents en pocs pacients —en un 5 % o fins i tot menys—, la qual cosa ens indica la seva gran heterogeneïtat genòmica i explica la complicació que comporta per a la seva investigació i tractament. Per això clínicament hi ha pacients amb taxes elevades de supervivència, mentre que en d’altres la malaltia és molt més agressiva.

D’altres leucèmies tenen característiques molt diferents i encara més agressives, com la leucèmia limfoblàstica aguda, més freqüent en edats pediàtriques. Malgrat que la majoria de pacients es poden curar gràcies als tractaments convencionals, alguns d’ells no hi responen positivament i tenen un pronòstic molt desfavorable.

Com expliquem la diversitat d’aquestes malalties? Com podem abordar noves estratègies de curació davant d’aquesta gran variabilitat? Com tractem actualment les leucèmies i altres càncers de la sang? Com es preveu que millorin els tractaments els anys vinents? Quines opcions aporten els CART a les persones malaltes i què dificulta l’aplicabilitat d’aquesta teràpia en els pacients?

Ponents:

• Elías Campo, director d’IDIBAPS, catedràtic d’Anatomia Patològica de la Universitat de Barcelona i consultor sènior de l’Hospital Clínic de Barcelona. Investigador principal d’un projecte Health Research de la Fundació ”la Caixa”.

• Biola Javierre, cap de grup d’Organització 3D de la Cromatina a l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras. Becària Junior Leader de la Fundació ”la Caixa”.

Moderadora:

• Carmen Fernández, delegada de l’Àrea de Salut a Catalunya d’Unidad Editorial, El Mundo i Diario Médico.