Nutrició i càncer:
la importància
de la prevenció

Dijous 27 d'octubre de 2022.

Nutrició i càncer: la importància de la prevenció

Dijous 27 d'octubre de 2022.
Debat en línia.

• El càncer ja és la causa principal de mort al món: el 2020 es van atribuir a aquesta malaltia gairebé 10 milions de defuncions, és a dir, gairebé 1 de cada 6 de les que es registren per mort no natural. Els tipus de càncer més comuns són els de mama, pulmó, còlon i recte, i pròstata.

Prop d’un terç de les morts per càncer es deuen al consum de tabac, a un elevat índex de massa corporal, al consum d’alcohol, a un baix consum de fruites i verdures unit a un consum excessiu d’aliments processats, i a la l’absència d’activitat física.

Els factors de risc més importants en la població són el pes corporal, l’alimentació i l’activitat física. Segons el Codi Europeu Contra el Càncer, com a mínim el 18 % de tots els casos de càncer diagnosticats estan relacionats amb l’excés de pes corporal, la inactivitat física, el consum d’alcohol o una nutrició deficient, i per tant es podrien evitar. Estudis recents assenyalen que la dieta està directament implicada en la iniciació i el desenvolupament de diversos tipus de tumor, com el càncer de còlon o el de mama: un 40 % dels tumors en homes i un 60 % dels tumors en dones tenen relació amb l’alimentació i més del 30 % de les morts per càncer es deuen a aquesta mateixa causa.

Durant aquest debat intentarem resoldre algunes claus: Per què la dieta pot afectar el desenvolupament d’un càncer? Quines dades poblacionals ho corroboren? Quins són els estudis més rellevants sobre aquest tema en l’àmbit internacional i quines dades han destacat? Quins tipus d’aliments poden ser més perjudicials? Què són els antioxidants i què tenen a veure amb el càncer? Carbohidrats o greixos, quins són els culpables? Quins beneficis aporta la dieta mediterrània? Menjar menys greixos disminueix el risc de càncer? Què és la fibra en els aliments i pot aquesta reduir el risc de càncer? Com afecten el risc de càncer les carns processades o la cocció de la carn? I, tenint en compte les causes multifactorials del càncer, en quina mesura pot afectar cadascuna al desenvolupament del càncer? Quines probabilitats donen avui els estudis? Disminueix el risc de càncer en augmentar la quantitat d’activitat física? I reduir la ingesta o realitzar-la de manera intermitent?

Ponents:

• Marina Pollán, professora d'investigació del Centro Nacional de Epidemiología del Instituto de Salud Carlos III (CNE-ISCIII) i directora científica del CIBERESP.

• Marcos Malumbres, investigador principal del Grupo de División Celular y Cáncer del Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas (CNIO) de Madrid i patró científic de la Asociación Española contra el Cáncer. Lidera el projecte CaixaResearch Teràpia amb cèl·lules mare per tractar la diabetis tipus I.

Moderadora:

• Núria Jar, periodista especialitzada en ciència i salut.