Podrem curar l’obesitat? Una pandèmia del segle XXI

Dijous 27 de maig de 2021

Podrem curar l’obesitat? Una pandèmia del segle XXI

Dijous 27 de maig de 2021.
Debat en castellà.

• Segons l’OMS, el 39 % de la població mundial presenta sobrepès, i el 13 %, obesitat, més de 700 milions de persones, i la taxa s’ha triplicat des del 1975. Cada any moren 2,8 milions de persones a causa de l’obesitat i el sobrepès. A Espanya, presenten obesitat el 22 % dels adults. L’obesitat és una malaltia crònica, caracteritzada per una acumulació excessiva de greix corporal. És un problema de salut pública vinculat a malalties coronàries, diabetis i hipertensió, entre d’altres.

Les campanyes per promoure l’exercici físic i l’alimentació saludable, que cada dia adquireixen més importància, són els principals pilars de la lluita contra aquesta pandèmia. Però, què és l’obesitat? És una malaltia o un conjunt de malalties? Té una base ambiental o genètica, o totes dues? Té l’origen al cervell? Com sap el cos les calories que ha de consumir i gastar? Com es relaciona el cervell amb els intestins, i viceversa? Quins són els mecanismes que desregulen l’acció de l’hipotàlem sobre el control de la gana i el pes corporal? Quins estudis es fan actualment per revertir aquesta pandèmia? Es podria «curar» l’obesitat en el futur?

Ponents:

• Miguel López, Grup de NeurObesitat, CiMUS, Universitat de Santiago de Compostel·la.

• Sonia Fernández Veledo, Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), Hospital Universitari de Tarragona Joan XXIII, CIBERDEM.

Moderadora:

• Cristina Sáez, periodista especialitzada en ciència, salut, medi ambient i cultura digital.