Nous reptes en vacunació i erradicació de malalties

Dijous 22 d'abril de 2021

Nous reptes en vacunació i erradicació de malalties

Dijous 22 d'abril de 2021.
Debat en castellà.

• El 1980 l’Assemblea de l’Organització Mundial de la Salut va aprovar una declaració en la qual es considerava erradicada la verola, la primera i la única malaltia erradicada al món fins avui.

La verola havia matat més de 300 milions de persones només en el segle XX i la seva erradicació gràcies a la vacunació és una història d’èxit col·lectiu de la humanitat, de la recerca científica i de la medicina.

Però hi ha moltes altres històries d’èxit gràcies a les estratègies de vacunació mundial, des de l’erradicació de la poliomielitis als països occidentals a la dràstica reducció de la incidència i mortalitat de malalties com el xarampió, el tètanus, la tos ferina o la diftèria. Es calcula que s’han evitat més de 15 milions de morts per xarampió des de l’any 2000 o que més del 80% dels nounats ja es vacunen contra el tètanus.

Les vacunes eviten més de 3 milions de morts mundials anuals, 60 cada hora, causades per 26 malalties. I contínuament es treballa en la millora de vacunes com la de la grip, la de la Covid-19 o la de la malària, una malaltia que afecta a més de 200 milions de persones al món i causa 600.000 morts anuals. Han estat eines transformadores de la salut global en el passat, present i futur i no només han de ser posades en valor enfront de malalties infeccioses sinó que poden ser la resposta a malalties com el càncer, la Sida, l’Alzheimer o l’esclerosi múltiple.

Quins nous reptes encaren les estratègies de vacunació mundial i de lluita contra les pandèmies? El finançament per la recerca en vacunes és suficient? Quin és el paper dels diferents finançadors (públics, privats o filantròpics) i quin haurien de tenir? Què s’ha de fer per aconseguir un accés igualitari a les vacunes en tot el món?

Ponents:

• Pedro Alonso, Director del Programa Mundial de Malària de l’Organització Mundial de la Salut i membre del Comitè Científic de Fundació ”la Caixa”.

• Regina Rabinovich, directora de la Iniciativa d’Eliminació de la Malària de l’Institut de Salut Global de Barcelona, ISGlobal i professora resident a la Universitat de Harvard.

Moderador:

• Josep Corbella, periodista de LA VANGUARDIA especialitzat en ciència i salut.