Programa de suport a institucions de recerca en salut a l'Àfrica

Contribuïm a millorar la qualitat de la gestió i la coordinació de les recerques que es duen a terme en països africans lusòfons (PALOP).

• QUÈ FEM

La recerca en l’àrea de la salut a l’Àfrica ha tingut un suport internacional creixent en les darreres dècades. No obstant això, les institucions de recerca tenen dificultats especialment a l’hora de desenvolupar noves pràctiques en els àmbits de la gestió, l’organització i la planificació, essencials per garantir la sostenibilitat d’aquestes recerques.

És per això que la Fundação Calouste Gulbenkian i la Fundació ”la Caixa”, amb el suport del Centro de Investigação em Saúde da Manhiça-Moçambique i de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), ) van organitzar 3 edicions d’un Curs de Gestió en Ciència entre 2018 i 2021.

D'altra banda, la Fundació Calouste Gulbenkian i la Fundació ”la Caixa” van impulsar el 2021 una convocatòria per donar suport a projectes de recerca en salut adreçada als participants de les tres edicions del Curs de Gestió en Ciència.

• RESULTATS

• Formats 46 investigadors i/o gestors d’institucions de recerca, públiques o privades, en l’àrea de salut, en concret directors científics, coordinadors i gestors de programes de països africans lusòfons (PALOP).

• Seleccionats 3 projectes focalitzats en les àrees de microbioma, càncer i COVID-19, liderats per investigadors d'Angola, Cap Verd i Moçambic i amb una durada d'entre 2 i 3 anys.

• PROJECTES SELECCIONATS

• L'Institut Nacional d'Investigacions en Salut, a través del Centre d'Investigacions en Salut d'Angola, desenvoluparà el projecte “Infeccions per helmints i malalties al·lèrgiques respiratòries. Una malaltia tropical desatesa influeix en una malaltia no transmissible?”. El projecte té com a objectiu comprendre l'enllaç entre la malaltia al·lèrgica respiratòria i la presència d'helmints (paràsits intestinals) i el paper que pot tenir el microbioma intestinal a l'asma i al control dels helmints. Aquest projecte és una col·laboració amb l'Hospital Militar de Luanda i l'Escola Superior de Tecnologias de Saúde de Lisboa.

• L'Institut Nacional de Salut de Moçambic implementarà el projecte “Epidemiologia i característiques de la infecció per SARS-CoV-2 entre els nens i les seves llars a Moçambic”. El projecte consisteix a estudiar el SARS-Cov-2 en nens de tres escoles primàries de barris urbans, periurbans i rurals de Maputo. Els investigadors analitzaran les taxes de mortalitat i morbiditat en aquests grups d'edat, a més de fer un estudi epidemiològic i una enquesta de seroprevalença que permetin conèixer l'exposició dels nens al virus.

• La Universitat de Cap Verd desenvoluparà el projecte "Caracterització clínic-patològica del càncer als països PALOP", un projecte que té com a objectiu comprendre la incidència del càncer de pròstata a Cap Verd i Moçambic, realitzar un estudi biològic, esbrinar quin és el subtipus més freqüent del càncer que més morts causa al Cap Verd. Aquest projecte també inclou la creació del laboratori digital “INCUBATOR”, una plataforma de publicació de dades i informació per donar suport al diagnòstic del càncer de pròstata. Al projecte col·labora també la Facultat de Medicina de la Universitat Eduardo Mondlane, a Moçambic.

• MÉS INFORMACIÓ