Oferim atenció psicosocial i espiritual a les persones amb malalties avançades i als seus familiars.

Què fem

El programa per a l’atenció integral a persones amb malalties avançades va néixer l’any 2008 amb l’objectiu de contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones en situació de final de vida, mitjançant l’atenció als aspectes emocionals, socials i espirituals. L’atenció sanitària es complementa amb equips professionals que ofereixen intervenció psicosocial i espiritual per fer que pacients i familiars rebin una atenció integral.

Aquesta iniciativa pionera disposa de 65 equips d’atenció psicosocial (EAPS) formats per psicòlegs, treballadors socials, infermers, metges, agents pastorals i voluntaris, i té presència a les 17 comunitats autònomes i a la ciutat autònoma de Ceuta, que fan feina en l’àmbit hospitalari, en el domiciliari i, des de l’any 2020, en residències de gent gran.

Anualment el programa atén més de 34.000 pacients i més de 39.000 familiars i té més de 1.000 voluntaris. El programa, des dels inicis, ha atès més de 300.000 pacients i 385.000 familiars.

Amb aquest programa, que avala l’Organització Mundial de la Salut (OMS), complementem l’actuació de l’Administració en l’àmbit de les cures pal·liatives i l’atenció a les persones amb malalties avançades a Espanya, a més de sensibilitzar la societat per tal que conegui què són les cures pal·liatives i entengui les peculiaritats del final de la vida i promoure noves vies d’actuació en el camp de les cures pal·liatives.

A qui s’adreça

A persones amb malalties avançades i als seus familiars.

Com ajudem

El cor del programa són els equips d’atenció psicosocial (EAPS). Els més de 320 professionals en qüestió estan formats per oferir a les persones amb malalties avançades i als seus familiars una atenció psicològica, social i espiritual càlida, sensible i humana.

Oferim intervenció psicològica, social i espiritual que complementa l’assistència sanitària per aconseguir una atenció integral, a través de les línies d’actuació següents:

• Atenció psicosocial: millorem les cures pal·liatives als malalts avançats i ajudem el pacient i la família a afrontar la malaltia.

• Espiritualitat: integrem els aspectes espirituals que permeten als pacients i les famílies afrontar serenament el procés final, amb un respecte màxim a les creences i conviccions de cada persona.

• Dol: oferim atenció a totes les persones afectades per la pèrdua d’una persona estimada que ho requereixin o ho demanin.

• Suport a professionals: donem suport als professionals sanitaris en temes com són la comunicació en situacions difícils i la gestió de l’estrès.

• Voluntariat: la participació dels voluntaris i el fet que s’integrin en els equips es considera un principi bàsic en el nostre model d’atenció en cures pal·liatives. El voluntariat acompanya, afegeix valors humans i complementa l’atenció al final de la vida per donar resposta a les necessitats personals i socials dels malalts i les famílies.

• Final de vida i solitud: alleugem l’experiència de patiment que provoca la soledat de persones que passen per una situació de malaltia avançada mitjançant l’acompanyament de voluntaris.

• Espai Fundació ”la Caixa”: són llocs pensats especialment perquè les persones que hi ha ingressades i els familiars es puguin relaxar, descansar, disposar d’intimitat en un entorn tranquil i acollidor i sentir-se com a casa. Actualment, hi ha 6 Espais Fundació ”la Caixa” Atenció Integral ubicats en centres sanitaris:

• Consorci Sanitari del Garraf (Sant Pere de Ribes).

• Hospital Sant Joan de Déu (Santurtzi).

• Fundació Instituto San José (Madrid).

• Complex Assistencial San Camilo (Madrid).

• Hospital Universitari Los Montalvos (Salamanca).

• Hospital Clínic (Barcelona).

Documentació d’interés

Directori de recursos sobre COVID-19 per a professionals de la salut

pacients atesos el 2023

equips d’atenció psicosocial