Un espai d’anàlisi, debat i reflexió que pretén estudiar l’actualitat i els reptes de la societat i difondre el coneixement de les ciències socials.

Què fem

L’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” és un espai d’anàlisi, debat i reflexió que genera coneixement de base científica sobre temes socials a través d’estudis propis i convocatòries competitives.

Amb l’objectiu d’enriquir el debat públic i estimular el pensament crític, l’Observatori Social difon el coneixement que genera per mitjà de publicacions, entrevistes i cicles d’activitats als centres CaixaForum.

Convocatòries de recerca social

L’Observatori Social dona suport a la recerca social mitjançant tres tipus de convocatòries competitives: Social Research Call, Convocatòries Flash i la Convocatòria Connecta.

• Social Research Call

La convocatòria anual Social Research per a Espanya i Portugal promou coneixement d’excel·lència per comprendre i identificar els reptes que ha d’afrontar la societat mitjançant estudis basats en dades quantitatives. La convocatòria està oberta a projectes de recerca social de qualsevol mena, amb una dotació de fins a 115.000 euros i una durada màxima de 24 mesos.

Anar a vídeo 'Social Research Call' (Obre en una finestra nova)

• Convocatòries Flash

La convocatòria Flash per a Espanya i Portugal impulsa projectes de recerca quantitativa basats en enquestes. Aquesta convocatòria se centra a promoure recerques relacionades amb l’actualitat social i, alhora, que ofereixin resultats ràpids i posin el focus en la difusió. La temàtica varia en cada edició i la dotació màxima per a cada projecte és de 35.000 €.

Anar a vídeo 'Convocatòries Flash' (Obre en una finestra nova)

• Convocatòria Connecta

La convocatòria anual Connecta s’adreça a la recerca feta per equips mixtos. L’objectiu és promoure la col·laboració entre el món acadèmic, el tercer sector i l’administració pública, amb la finalitat de recollir dades que ajudin a abordar els reptes socials.

Aquesta convocatòria ofereix la possibilitat d’obtenir fins a 90.000 € de dotació per a projectes que tinguin una durada de fins a 24 mesos i que tractin sobre qüestions relacionades amb el benestar emocional i la salut mental.

Anar a vídeo 'Convocatòria Connecta' (Obre en una finestra nova)

Consulta tota la informació relacionada amb les convocatòries de recerca social al web de l’Observatori Social.

Destaquem

Alt imagen:

El teletreball després de la pandemia

La implicació dels homes en les tasques de la llar augmenta quan teletreballen? Aquest estudi revela que sí, però només el 30 % dels homes que teletreballen participen més que les seves parelles en les feines de casa.

El contracte social

En aquesta nova entrevista del Cafè de l’Observatori Social, l’economista Antón Costas reflexiona sobre com podem renovar el contracte social.

Alt imagen:

Què necessiten les persones joves per sentir-se bé?

El jovent identifica com a factors clau la salut mental, la situació econòmica i les relacions socials. A la societat li demana més valors socials, feina i una economia estable.

Alt imagen:

Els joves amb necessitats específiques de suport educatiu pateixen el doble de ciberassetjament

L’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) mostra una especial vulnerabilitat a patir ciberassetjament. En concret, un jove té el doble de probabilitats que el ciberassetgin si presenta alguna NESE.

Alt imagen:

Com són les condicions laborals i de vida dels artistes i els professionals de la cultura?

Es pot viure de l’art? Segons aquest estudi, més de la meitat dels professionals perceben dificultats a l’hora de viure de la seva feina i el 60 % declaren que guanyen menys de 1.500 euros. El col·lectiu més vulnerable són els artistes joves.

Recerca i innovació a Espanya i Portugal

Quins factors defineixen el sistema de recerca i innovació d’un país? L’onzè Dossier de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” analitza el cas d’Espanya i Portugal en comparativa internacional.

Documentació d’interès

L’Observatori Social 2023

Generem i difonem coneixement en ciències socials.