Un espai d’anàlisi, debat i reflexió que pretén estudiar l’actualitat i els reptes de la societat i difondre el coneixement de les ciències socials.

Què fem

L’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” és un espai d’anàlisi, debat i reflexió que genera coneixement de base científica sobre temes socials a través d’estudis propis i convocatòries competitives.

Amb l’objectiu d’enriquir el debat públic i estimular el pensament crític, l’Observatori Social difon el coneixement que genera per mitjà de publicacions, entrevistes i cicles d’activitats als centres CaixaForum.

Convocatòries de recerca social

L’Observatori Social dona suport a la recerca social mitjançant tres tipus de convocatòries competitives: Social Research Call, Convocatòries Flash i la Convocatòria Connecta.

• Social Research Call

La convocatòria anual Social Research per a Espanya i Portugal promou coneixement d’excel·lència per comprendre i identificar els reptes que ha d’afrontar la societat mitjançant estudis basats en dades quantitatives. La convocatòria està oberta a projectes de recerca social de qualsevol mena, amb una dotació de fins a 100.000 euros i una durada màxima de 24 mesos.

• Convocatòries Flash

La convocatòria Flash per a Espanya i Portugal impulsa projectes de recerca quantitativa basats en enquestes. Aquesta convocatòria se centra a promoure recerques relacionades amb l’actualitat social i, alhora, que ofereixin resultats ràpids i posin el focus en la difusió. La temàtica varia en cada edició i la dotació màxima per a cada projecte és de 30.000 €.

• Convocatòria Connecta

La convocatòria anual Connecta s’adreça a la recerca feta per equips mixtos. L’objectiu és promoure la col·laboració entre el món acadèmic, el tercer sector i l’administració pública, amb la finalitat de recollir dades que ajudin a abordar els reptes socials.

Aquesta convocatòria ofereix la possibilitat d’obtenir fins a 80.000 € de dotació per a projectes que tinguin una durada de fins a 24 mesos i que tractin sobre qüestions relacionades amb el benestar emocional i la salut mental.

Consulta tota la informació relacionada amb les convocatòries de recerca social al web de l’Observatori Social.

Destaquem

L'avorriment, per Josefa Ros

Josefa Ros, filòsofa i investigadora a la Universitat Complutense de Madrid, ens revela coneixements importants sobre una experiència que tothom ha viscut: l'avorriment.

La identitat, per José Carlos Ruiz

José Carlos Ruiz, professor de Filosofia a la Universitat de Còrdova i divulgador, ens ofereix la seva anàlisi sobre com construïm la identitat pròpia en l'era digital.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93 % dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Els recursos humans per a la recerca a Espanya i Portugal

Les persones que treballen en recerca són un pilar del sistema. Són propícies les condicions laborals d’aquest sector a Espanya i Portugal o estan forçant una fuga de talent?

Els vincles ciència-empresa a Espanya i Portugal: un potencial d’innovació sense explotar?

A Espanya i Portugal, únicament el 6 % dels doctorats treballen en el sector empresarial. Hi ha un ampli marge de millora en la relació entre ciència i empresa.

L’evolució de la ciència i la tecnologia a Espanya i Portugal

La Unió Europea es va fixar l’objectiu que el sector empresarial inverteixi en R+D el 2 % del PIB. Com està sent la convergència d’Espanya i Portugal cap a aquesta meta?

Documentació d’interès

L’Observatori Social 2022

Generem i difonem coneixement en ciències socials.