Millorem la salut infantil mitjançant l’optimització dels sistemes de salut de Sierra Leone, on hi ha una alta taxa de mortalitat infantil d’aquesta malaltia.

Què fem

Des de la Fundació ”la Caixa” impulsem el programa de lluita contra la malària –ICARIA, les sigles del qual en anglès corresponen al lema “Millorem l’atenció a través de la recerca amb azitromicina en nadons a l’Àfrica”, amb l’objectiu d’avaluar l’impacte de l’azitromicina administrada per mitjà del Programa Ampliat d'Immunització a més d’ IPTi-SP sobre la mortalitat en infants menors de 18 mesos a Sierra Leone.

Per què ho fem

La meitat dels 5,4 milions de nens menors de 5 anys que moren anualment al món viuen a la regió africana, on la malària falciparum és una de les principals causes de mort.

El tractament preventiu intermitent de la malària en lactants (IPTi), que consisteix en l'administració de sulfadoxina- pirimetamina a lactants, és una intervenció segura, eficaç i rendible per reduir la malària.

Tot i la recomanació de l'OMS (2010) d'administrar IPTi juntament amb les vacunes de rutina en àrees de transmissió perenne alta a moderada, aquest tractament no s'implementa en la majoria dels països africans endèmics de malària.

Estudis recents en alguns països africans van mostrar que l'azitromicina (AZI) s'associa amb una reducció significativa de la mortalitat infantil quan s'utilitza per a l'administració massiva de medicaments per a l'eliminació del tracoma.

L'avaluació de l'impacte en la reducció de la mortalitat de l'addició de AZI a IPTi (ITPi +) i l'avaluació dels colls d'ampolla per a l'ampliació d’ IPTi són necessàries abans de promoure la seva ampliació a gran escala.

Objectiu general:

• Avaluar l’impacte de l’azitromicina administrada a través del Programa Ampliat d’Immunització a més d’IPTi-SP sobre la mortalitat dels nens menors de 18 mesos a Sierra Leone.

Objectius específics:

• Avaluar l’impacte de l’azitromicina més el tractament preventiu intermitent amb sulfadoxina-pirimetamina administrada a través del Programa Ampliat d’Immunització sobre la mortalitat dels nens menors de 18 mesos que viuen en àrees d’alta mortalitat i càrrega de paludisme a l’Àfrica subsahariana .

• Identificar els colls d’ampolla en la implementació del tractament preventiu intermitent amb sulfadoxina-pirimetamina administrada a través del Programa Ampliat d’Immunització a Sierra Leone.

Com ho fem

Per fer-ho, duem a terme un assaig controlat amb placebo, aleatoritzat individualment, del tractament preventiu intermitent de la malària en lactants (IPTi) a més d’azitromicina (AZi) en 20.560 lactants exposats a una alta endemicitat de paludisme i una càrrega de mortalitat a Sierra Leone.

Aquest enfocament permetrà obtenir evidència concloent de lefecte d’IPTi juntament amb AZi en la reducció de la mortalitat dels menors de 5 anys i tractarà les bretxes de coneixement i implementació per ampliar ITPi/IPTi+.

Des del 2019, 20.560 infants participen en aquest programa.

On actuem

En 15 centres d’atenció primària dels districtes de Bombali, Port Loko i Tonkolili a Sierra Leone.

Si vols més informació sobre el programa ICARIA, visita el web de ISGlobal.

Tambén et pot interessar

ISGlobal (Institut de Salut Global de Barcelona) lidera un consorci que inclou la Facultat de Medicina i Ciències Afins de la Salut (COMAHS), el Ministeri de Sanitat i Sanejament de Sierra Leone i l’Hospital Clínic de Barcelona, ​​que gestionarà l’avaluació de resistències macròlids, i l’Hospital Sant Joan de Déu (HSJD), que coordinarà el component de Monitoreig de Seguretat. El programa, que inclou assaig clínic a cinc anys en diferents districtes de Sierra Leone, també té el suport econòmic de la Fundació Bill i Melinda Gates.