L’objectiu és alleujar el patiment que provoca la soledat en persones que es troben en situació de malaltia avançada mitjançant l’acompanyament de persones voluntàries.

• COM HO FEM?

Oferim acompanyament per mitjà de persones voluntàries formades. El programa promou i construeix una xarxa comunitària d’atenció en la qual interactuen diferents agents.

Aquesta xarxa comunitària està formada per:

• Entitats coordinadores. Promouen i garanteixen la implementació i la qualitat del programa en un territori relacionant-se amb totes les entitats implicades i dinamitzant-les.

• Entitats cuidadores. Exemples d’entitats cuidadores podrien ser un hospital, una residència, un centre sociosanitari, un centre de salut o els serveis socials. Asseguren l’atenció integral a les persones beneficiàries per aconseguir el seu benestar. Per això, es responsabilitzen d’identificar les persones en situació de soledat i les seves necessitats, prescriure el seu acompanyament per part de voluntaris, informar sobre el seu procés evolutiu i fer el seguiment del seu benestar.

• Entitats de voluntariat. Són les responsables de captar i formar les persones voluntàries la funció de les quals serà acompanyar les persones que ho necessiten. Les entitats de voluntariat donen suport als voluntaris en la seva tasca diària amb programes de formació i seguiment, i garanteixen d’aquesta manera la qualitat dels acompanyaments.

• Entorn comunitari. Són aquelles altres entitats, institucions i persones que creen consciència social i sensibilitzen sobre aquesta problemàtica, a més d’ajudar en la identificació de possibles situacions en les quals el programa podria ser d’ajuda.

Aquest acompanyament és gratuït i es duu a terme presencialment o telemàticament, adaptant-se a les necessitats de cada persona i moment.

Aquesta iniciativa es va posar en marxa l’any 2016 i no ha deixat de créixer: ja acompanya més de 18.000 persones a través d’un equip de més de 800 voluntaris, amb més de 150 entitats cuidadores i més de 60 entitats de voluntariat. Volem continuar acompanyant i animant totes les persones que ho necessiten, perquè creiem que sentir-se acompanyat en el moment final de la vida és un dret de tothom.

• ON HO FEM?

Allà on sigui necessari perquè les persones se sentin més ben acompanyades: al seu domicili, a la residència, al centre hospitalari on es trobin…

• QUINES SÓN LES FUNCIONS DEL VOLUNTARI?

• Oferir suport emocional.

• Estar amb la persona i possibilitar l’intercanvi interpersonal.

• Facilitar la socialització.

• Acompanyar, facilitar gestions, col·laborar en rutines diàries (ABVD) diferents de les que poden oferir els professionals: acompanyar en les visites mèdiques, acompanyar en els passejos a l’aire lliure, etc.

• Fomentar i compartir aficions, i promoure altres activitats lúdiques, intel·lectuals, culturals, etc.

• ON SOM?

Actualment, el programa inclou 13 xarxes repartides en 7 comunitats autònomes.

A més, les comunitats autònomes de Madrid, Catalunya, País Basc i Andalusia tenen més d’una xarxa d’atenció.

• Andalusia

• Cadis - Cruz Roja Española

• Sevilla - Centro de Humanización de la Salud. Religiosos Camilos

• Canaries

• Tenerife - Cruz Roja Española

• Castilla i Lleó

• Salamanca - ACPD (Asociación para el Desarrollo de los Cuidados Paliativos y el Tratamiento del Dolor de Castilla y León)

• Catalunya

• Barcelona - Parc Sanitari Sant Joan de Deu

• Granollers - Creu Roja

• Sant Boi - Grup Mutuam

• Ceuta

• AECC (Asociación Española Contra el Cáncer)

• Comunitat Valenciana

• Castellón - Cruz Roja Española

• Madrid

• Centro de Humanización de la Salud. Religiosos Camilos

• Hospital San Rafael

• País Basc

• Santurce - Hospital San Juan de Dios de Santurtzi

• Vitoria - Vivir con voz propia

• PARLEN
    ELS TESTIMONIS

• La veu de les persones acompanyades

«M’escolta. Li puc explicar coses que a altres persones no podria, em costaria més. Em dona suport social»
      Beneficiària del programa, 42 anys.

• La veu de les persones voluntàries

«La decisió d’acompanyar com a voluntària en aquest projecte és sens dubte una de les millors decisions que he pogut prendre. És una experiència enriquidora, em sento plena de gratitud i admiració»
      Voluntària del programa, 43 anys.